TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-0742

Erdei iskola, ökotábor

A program keretében a diákok 20 fős csoportokban vettek részt magyarországi és külföldi helyszíneken ökotáborokban, erdei iskolában. A táborok közös jellemzője volt, hogy a természeti környezet, a terület állat és növényvilágának megismerése mellett az épített örökséggel, a hagyományos életmóddal is megismerkedjenek a diákok. Éppen ezért a táborok egy részében kenyeret dagasztottak, kenyeret sütöttek a tanulók, a kenyérhez való gabonát vízimalomban megőrölték, majd az általuk készített kenyeret fogyasztották el. Részt vehettek hagyományos disznóölésen, készítettek nemez dolgokat, megismerkedhettek a gyógynövényekkel. 33 alkalommal 660 diák vett részt ezeken a programokon.

ÖKOTÁBOR ERDÉLYBEN

Az első két runus augusztus 10-én és augusztus 22-én indul a Gyimesbe. 120 tanuló ismerkedhet meg a hagyományos paraszti életmóddal, a környezettudatos élettel, a természeti és néprajzi örökséggel.

A tervezett program:

A program honlapja az alábbi linkre kattintva érhető el: https://okotabor-erdelyben0.webnode.hu/

2014. október 23-án 40, október 28-án 80 tanulói indult a megszokott szálláshelyre, hogy részt vegyen az ökotábor programjaiban.

Az első turnusban az Ózdi József Attila Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tanulói vettek részt, akik a hagyományos rendezvények mellett megismerkedhettek a népi mesterségekkel, disznóölésen vehettek részt, s megismerkedhettek a néphagyományokkal, szokásokkal. A diákok ellátogattak Pusztinába, s ezzel párhuzamosan túrák keretében ismerkedtek a hely földrajzi, természeti adottságaival, az ott élő emberek mindennapjaival.

A második turnusban az Ózdi Bródy Imre Szakképző Iskola, a putnoki Serényi Béla Mezőgazdasági Szakképző Iskola és a Putnoki Gomba Levente Gimnázium tanulói vettek részt táborozáson.

A táborozásról az intézmények honlapján részletes információk találhatók:

Gomba Levente Gimnázium

Serényi Béla Mezőgazdasági Szakképző Iskola

Ózdi Bródy Imre Szakképző Iskola

Ökotábor Salgóbányán (2015. február 25-március 2.)

Az Ózdi József Attila Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tanulói erdei iskolai táborozáson vettek részt Salgóbányán. A táborban 40 diák ismerkedett a nógrád megyei helyszínen a természeti értékekkel.

Ökotábor Bogácson (2015. április 15-20.)

A TÁMOP 3.1.4-12/2-2012-0742-es pályázat keretében iskolánk 20 diákja 2 kísérőtanárral 2015. április 15-20. között erdei iskolai táborozáson vett részt Bogácson.
Hosszabb-rövidebb gyalogtúrákat tettünk a környékre (9-14-17 km), így eljutottunk Cserépfalura, Cserépváraljára, Szomolyára. Szafari-busszal bejártuk a környéket, megismerkedtünk a Matyóföld főbb nevezetességeivel, voltunk múzeumokban is pl. Matyómúzeum, Kisjankó Bori Emlékház, Tardi Tájház, Lepkemúzeum. Kipróbáltuk az íjászatot, és a lovaglást is.
Nagy hatást tett ránk a neandervölgyi ősember barlangja, amit a Suba-lyuk Látogatóközpont megtekintése után a csoportunk is felkeresett. További lenyűgöző élményt jelentettek a térség unikális értékeit képező kaptárkövek és barlanglakások is.
Az utolsó napon gombákkal ismerkedtünk, de kivételesen nem a természetben járva, hanem a demjéni Korona Gombaipari Egyesülés központjában voltunk. Az üzemlátogatás, a fajtakutató laboratórium is felejthetetlen.
Sok-sok élménnyel, tapasztalattal gazdagodtunk. Az időjárás is a kegyeibe fogadott bennünket. A szállás, az ellátás is kiváló volt. Büszkeséggel és örömmel tölt és töltött el bennünket az, hogy bárhová mentünk, mindenütt dicsérték diákjainkat, fegyelmezettségüket, magatartásukat.

Köszönettel tartozunk Vasas Attila tanár úrnak, aki a tábor programjait összeállította, megszervezte.

Ökotábor Erdélyben 2015. augusztus

Nagy megtiszteltetés érte intézményünket, mivel egy nyertes TÁMOP-os pályázat keretében, „régi értékek, új módszerek a jövő nemzedékéért” címen a putnoki és ózdi középiskolák teljes ellátással, hatnapos erdélyi táborozáson vehettek részt. Iskolánkat 40 tanuló, valamint Ullagáné Heghi Enikő tanárnő, Oszkocsil Zoltán, Ficzere Zsolt és Endrésik Zsolt  tanár urak képviselhették a program során.

2015.08.17. Első nap

Hétfő hajnalban indultunk „Erdélyországba”, sejtve azt, hogy a 700 km és az ottani közlekedési viszonyok hosszúra nyújtják az utunkat. Nem csalatkoztunk, mivel 14 órán keresztül tartott az utazás. Rengeteg látnivaló mellett haladtunk el, melyről tanáraink „idegenvezetésével” számtalan hasznos információhoz juthattunk, amit egy úti beszámolóban le is kellett írnunk. Kiemeltük Nagyvárad, Csucsa, Bánffyhunyad, Torda, Marosvásárhely, Szováta, Parajd, Székelyudvarhely, Szentegyháza, Csíkszereda települések neveit és jelentőségét. Célállomásunkra, Gyimesközéplokra megérkezve, a Borospatak Skanzenben nagy szeretettel és meleg vacsorával fogadtak minket. Elfoglaltuk szállásunkat és nekiláttunk kipihenni a hosszú út fáradalmait. Sajnos az időjósok a hétre elég rossz, esős időt prognosztizáltak.

2015. 08. 18. Második nap

A svédasztalos reggeli elfogyasztása után meglátogattuk az adományainkkal a Böjte Csaba által alapított gyimesbükki Vigasztaló Szentlélek gyermekotthont, ahol átadtuk a tanulóink által összegyűjtött ruhákat és tartós élelmiszereket. A nyári szünet miatt a bentlakó 20 gyermek helyett, most csak hárman fogadtak minket. Ezután a Gyimesbükk közelében található „ezeréves” történelmi határ felé vettük az irányt. Megtekintettük az egykori régi vámház romos épületét és a mellette található Kontumáci kápolna és környéke megszentelt helyét. Erről a dombról már jól látható volt az egykori Rákóczi-vár romjai, melyet egykoron Bethlen Gábor építtetett. A vár romjaitól tovább haladva egy ösvényen eljutottunk egy nevezetes fennmaradt határkőhöz is. A vár lábánál található még a 30-as számú hajdani Magyarország vasúti hálózatának utolsó őrháza, melynek kiállítását is volt szerencsénk megnézni. A délelőtt folyamán még napsütéses szép időnk volt, de délutánra leszakadt az ég. Az időt a gyógynövények megismerésével töltöttük el, mivel a Gyimesek hegyi legelőinek faji diverzitása igen magas. Rengeteg olyan növényt mutattak be számunkra, melyekből elkészített főzetekkel kiküszöbölhetőek lennének a mai világban oly sokszor és nagy mennyiségben használt szintetikus gyógyszerek. A növényeket nem csak megismerték, hanem a belőlük készült teákat meg is kóstolták a diákok. Az estét tánctanulással és népdaltanulással zárta a társaság.

2015.08.19. Harmadik nap

A mai napunk az eső jegyében telik. Reggel óta kisebb megszakításokkal csak esik, esik és esik, így programjaink a Skanzen területére korlátozódtak. A délelőtt folyamán a kenyérsütés lépéseit követhettük végig a búza őrlésétől, kenyér dagasztásán át a kemencében valósütésig. A vacsorára az általunk elkészített nagyon finom házikenyeret ehettük. A helyi vízimalomban láthattuk, hogy a búza, rozs és kukoricaliszt hogyan készül. Házigazdánk, Molnár Szabolcs helyi, érdekes történetekkel fűszerezett történeteivel kísérve megnéztük a Skanzen múzeumát, melyben a néprajzi értékek mellett második világháborús emlékek is megtalálhatóak. A délután hátralévő részében népi társasjátékok valamint tojásírás és festés színesítette az igen borongósra sikerült napunkat.  Este Sára Ferenc előadását hallhattuk a gyimesi népszokásokról majd táncházzal és énekléssel folytatódott a programsorozat.

2015.08.20. Negyedik nap

Kihasználva az eső elállását reggel buszra szálltunk és elindultunk a távoli Békás-szoros felé. Útközben megálltunk a Madéfalvi veszedelem, a „székely holokauszt” emlékművénél. Második állomásunk az egyedülálló Csíkrákosi templom volt, melynek falait kívülről is freskók díszítik. is A nap másik felében a természeti látványosságoké volt a főszerep. Először sétát tettünk a Békás-szoros égbe nyúló sziklafalú hasadékvölgyében, majd megnéztük a hátborzongató szépségű Gyilkos-tavat, sajnos rövidebbre sikerült ez a program, mivel újra eleredt az eső. A természetföldrajzi magyarázatok mellett elmondták nekünk vezetőink, hogy milyen mondák kötődnek ezekhez a helyekhez. Vacsora után vendéglátóink hatalmas meglepetésben részesítettek minket. Augusztus 20 tiszteletére egy csodálatos prózai-zenés-táncos műsort adtak elő, mely nagyon meghatott és jó érzéssel töltött el minket.

2015.08.21. Ötödik nap

Péntek reggel buszra szálltunk és elindultunk a Szent Anna-tóhoz. Útba ejtettük a Nyerges-tetőt, melyet kopjafái nemzeti, történelmi zarándokhellyé váltak az évek során. Az időjárás aznap kegyes volt hozzánk, így az eső miatt elmaradt gyimesi gyalogtúra helyett beiktattunk egy másikat. Tusnádfürdőről a nehezebb, de szebb túraútvonalon felmásztunk a vulkáni kráterben kialakult Szent Anna-tóhoz, gyönyörű mohos sziklák és hatalmas fenyők között vezetett az utunk. Késő délután érkeztünk, szinte szürkületkor, Csíksomlyóra. Endrésik tanár úr sokat beszélt a hely vallási és társadalmi vonatkozásairól. Ámulva szemléltük a Szűz Mária tiszteletére emelt hatalmas és díszes kegytemplomot, azután nekiveselkedtünk, hogy felmenjünk a Nyeregbe, ahol a Búcsút szokták tartani. Útközben, akinek volt kedve hozzá megkóstolhatta a híres borvízforrás vizét. A Makovecz Imre által tervezett színpadon megpihenhettünk és élveztük a hely áldott csendjét. A sok gyaloglás után jólesett a vacsora, majd az azt követő népdaléneklés a tábortűz mellett, utána viszont a holnapi visszaúttal kapcsolatos pakolásé lett a főszerep.

2015.08.22. Hatodik nap

Ottani idő szerint reggel nyolckor indultunk vissza kis hazánkba. Sajnáltuk, hogy ilyen hamar vége lett a kirándulásnak, de már azért az otthoniak is hiányoztak. A 15 órás hazaút során megálltunk Farkaslakán, Tamási Áron sírjánál, majd következett Korond, ahol megmaradt pénzünkből ajándékokat vettünk a szeretteinknek, nem volt egyszerű abban az árudömpingben választani. Istennek hála, hogy mindenki épen-egészségesen, élményekkel gazdagodva érkezett haza.